Smart serviceträning

Kreativitet i handeln

Vi måste våga tänka nytt och vara kreativa i Sverige för att vinna konkurrensfördelar och möta upp den internationella konkurrensen säger Theo Härén. Theo och hans tvillingbror Fredrik föreläser och skriver böcker om kreativitet och drivs av att påverka och inspirera människor och företag att bli mer kreativa.

Kreativitet är att skapa nya idéer utifrån gamla kunskaper och erfarenheter men på helt nytt sätt. Nya recept och lösningar som kommer från helt andra bedömningskriterier än rätt eller fel och vad som gjorts tidigare. Tänk om vi skulle fortsätta vara lika nyfikna och experimenterande och totalt ohämmade om vad som är rätt eller fel som när vi var barn säger Theo. Vi bygger så snabbt in begränsningar i vad vi kan göra och hur vi gör det.

Det är som alla företag håller sig i en säkerhetslina. Vissa branscher har förväntningar att vara kreativa, t.ex. reklambranschen, medan vissa branscher inte förväntas vara speciellt kreativa i mötet med kunden.

En sak är att vara kreativ på huvudkontoret i ett detaljhandelsföretag när man ska ta fram något nytt under ett halvt år medan medarbetarna i butikerna har 3 sekunder på sig att vara kreativa i att lösa kunders behov utifrån deras unika förutsättningar.

Många företags huvudkontor verkar ha monopol på att utveckla och komma med idéer. Tänk om svenska företag skulle bli bättre på att locka fram kreativa idéer från företagets alla medarbetare och belöna detta.

Produkterna blir allt mer lika och utbytbara. Sättet vi servar våra kunder och paketerar vårt erbjudande på blir det som blir allt viktigare att konkurrera med. Visst är priset en variabel, men ju lägre priset blir desto kreativare måste vi bli på att lägga till mervärde.

Vad är skillnaden på våra stora Elektronikjättar? Desto billigare konkurrenter är som etablerar sig måste företagen vara mer kreativa och utveckla sig själva för att överleva. Är det priset som företagen väljer att bygga allt på kommer flera företag i den branschen att få det svårt med sin lönsamhet.

Hemelektronikbranschen har även en lågt förtroende hos konsumenterna, det visar undersökning efter undersökning. Låg upplevd kompetens, känsla av att säljaren styr oss efter vad företaget belönar dom efter istället för att utgå från kunden och dennes behov.

Företag som Expert som har sin slogan ”vi är vad vi heter” har stor möjlighet att positionera sig annorlunda men sloganen är ett löfte som ska uppfyllas i sanningens ögonblick i butiken och mötet mellan säljare och kund.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *